Er komt een nieuwe wet. De wet heet: Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta). Op deze pagina lees je de belangrijkste informatie in makkelijke taal. Op een andere pagina staan woorden die op de website veel gebruikt zijn uitgelegd

De wet zorgt ervoor dat alleen bedrijven die zich aan de regels houden werknemers mogen uitlenen. Alle bedrijven moeten toelating krijgen om uit te mogen lenen. Uitlenen betekent dat iemand via een bedrijf bij een ander bedrijf gaat werken. Bijvoorbeeld via een uitzendbureau. Met de nieuwe wet kan iedereen veilig en eerlijk werken. Dat is belangrijk voor uitleners en inleners. Wat dat zijn? Dat lees je hieronder.

Een uitlener is een bedrijf die mensen uitleent aan andere ondernemingen. Een inlener is een bedrijf die mensen huurt van een ander bedrijf.

Waarom een nieuwe wet?

  • Sommige uitleners en inleners werken niet eerlijk.
  • Uitleners betalen mensen te weinig of geven een slechte woonplek.
  • De overheid wil dat iedereen eerlijk en veilig kan werken.

Wat moet je doen als jouw onderneming werknemers uitleent?

Dit moet je doen:

  • Vraag een toelating aan bij de NAU.
  • Betaal iedereen een goed en eerlijk loon.
  • Zorg dat je administratie klopt.
  • Laat een inspectie kijken of je alles goed doet.
  • Betaal leges. Leges zijn de kosten die je aan de overheid betaalt om iets te regelen, zoals een vergunning
  • Soms moet je ook een waarborgsom betalen. Dat is een bedrag dat je tijdelijk aan de overheid geeft. 

Overgangsregeling

Heb je al een SNA-keurmerk? Dan mag je nog even doorgaan met uitlenen, terwijl je de nieuwe toelating aanvraagt. Lees hier hoe dat werkt.

Wat moet je doen als jouw onderneming mensen inhuurt van een andere onderneming?

Je moet alleen werken met uitleners die een toelating hebben. Je kunt dit checken in het register van de NAU (een lijst met alle toegelaten bedrijven).

  • Bewaar bewijs dat je hebt gecontroleerd, bijvoorbeeld:
  • een schermafbeelding, of een e-mail.

Werk je met een onderneming zonder toelating? Dan kun je een boete krijgen.

Wanneer gaat de nieuwe wet in?

  • 1 januari 2027: de wet gaat in
  • 1 november - 30 december 2026: meld je aan op deze site
  • 1 mei – 30 juni 2027: Vraag toelating aan op deze site
  • Vanaf 1 juli 2027: NAU beoordeelt alle aanvragen. 
  • 1 januari 2028: de Nederlandse Arbeidsinspectie gaat controleren of uitleners en inleners zich aan de regels houden.

Heb je vragen over de nieuwe wet? Kijk dan bij de veelgestelde vragen.